Szalóki Ági vaksötétben koncertezik – Jótékonysági koncert a hangoskönyvekért
2019.01.11.Canute – Braille-írásos e-könyv olvasó
2019.01.15.Az ellátásában részesülő autisták, és más fogyatékossággal élők szüleinek óriási kihívás, hogyan folytathatnák otthon is eredményesen gyermekük fejlesztését.
Az ASD KVÍZ ALAPGONDOLATA
“Az autisztikus állapotok lényege a szociális, kommunikációs és speciális kognitív képességek minőségi károsodása, mely a jellegzetes viselkedési tünetekben nyilvánul meg.” (Autizmus Alapítvány, 2005).
Tehát az autisztikus viselkedések hátterében sérült készségcsoportok állnak. Következésképpen a sérült készségek autizmus-specifikus fejlesztése hozzájárulhat az autisztikus viselkedés-tünetek enyhüléséhez.
Az ASD-KVÍZ pedig olyan multimédiás eszköz, amely az autizmusban sérült gondolkodási, kommunikációs és társas készségek fejlődését segíti azáltal, hogy a gyakorlatok elvégzése során az ASD-vel élő személy éppen ezen sérült készségek használatát gyakorolja.
Az ASD-KVÍZ tehát azon a meggondoláson alapul, hogy ha ezen sérült készségeket specifikus gyakorlatokkal fejlesztjük, akkor a viselkedésben megnyilvánuló okokat gyengítjük. Ezért intenzív, folyamatos és fenntartható gyakorlás esetén az autisztikus viselkedések is enyhülhetnek. Ezzel minden más tanulás, fejlesztés és a társas környezetbe való beilleszkedés is könnyebbé válik.
Mivel a jelenlegi ellátási infrastruktúrában a szükségesnél jóval kevesebb fejlesztési lehetőség áll rendelkezésre, elengedhetetlen az olyan eszközök használata, amelyek az ASD-vel élők fejlesztését szakértői közreműködés nélkül lehetővé teszik. Ennek az igénynek kíván megfelelni az ASD-KVÍZ, amely – internetes környezetben – bárhol, bármikor lhetőséget nyújt a sérült készségek fejlesztésére.
Az ASD-KVÍZ „autizmus-barát”, mert eleget tesz az autizmus-specifikus fejlesztő eszközök tudományosan igazolt kritériumainak:
- vizuális, strukturált és konkrét,
- az önálló egérkezelés révén megfelel az ASD-vel élő személy önállóság (kontroll) igényének,
- a képernyőre irányuló tekintet felmenti az ASD-vel élő személyt a szemkontaktus szorongást okozó elvárása alól, ami akkor jellemző, ha a fejlesztésben segítő is részt vesz, ám az ASD-KVÍZ esetében a segítő is a képernyőt nézi.
Segítő részvétele esetén a sérült készségek fejlesztése mellett a gyakorlás során jelentős kommunikációs többlet alakulhat ki az ASD-vel élő személlyel. Ez a kapcsolatépítésen kívül lehetővé teszi az autisztikus gondolkodási folyamat valamint az ASD-vel élő egyén specifikus készség- és ismeret profiljának jobb megismerését is.
A gyakorlatok tematikája figyelembe veszi az ASD-vel élő személy elsődleges ismeret-szükségletét, így a készségfejlesztés folyamatos és praktikus ismeret-bővüléssel is jár. (Például a kommunikációs készségek fejlesztésénél használt párbeszédes gyakorlatok nagy része a társas készségek témakörében mozog.)
Az ASD-kvíz hivatalos weboldalán regisztrálással egy hetes próbát tesznek lehetővé az érdeklődőknek.
További információ: https://asdkviz.com/